Yorum Yapılmamış 18 Views

Male and Female’de Tasarımcı-Oyuncu İlişkisi: Gloria Swanson&Clare West ve Paul Iribe

resim1

Gloria Swanson’ı Male and Female filminde; zengin, şımarık ve rahat yaşayan kadın karakterinde görüyoruz. Olaylar birbirinden etkilenen erkek (evin kahyası) ve kadının (evin şımarık kızı) hayat statüleri gereği yaşamak zorunda oldukları hayatı ve zorunluluklarını yansıtıyor. Olaylar bir tekne gezisi sırasında kaza geçirip ıssız bir adaya düşmeleri ve burada ast-üst ilişkisinin değişerek ana karakterlerin yakınlaşmasıyla devam ediyor. Bu sırada ana karakterler daha da yakınlaşıp filmin kurgusu dahilinde eski bir medeniyet olan Papillon uygarlığında yaşadıklarını varsayarak hayaller kuruyorlar. Devamında adadan kurtulunca herkes kendi hayatına dönüyor.

gloria_swanson-james_abbe_1921Filmin hikâyesi boyunca özellikle Gloria Swanson üzerinde çok zengin ve abartılı kostümler görüyoruz. Oyuncunun ve filmin başarısını arttırmak, ikon haline getirmek için özellikle bu kostümlerin tasarlandığını söyleyebiliriz. Tasarımcı, yönetmen, oyuncu ve yapımcının modayla sinemanın başarısının birbirine bağlı olduğunu ve filmin  oyuncunun başarısı için modayı kullanarak bir algı yönettiğini söyleyebiliriz.

Gloria’nın hayatı boyunca kraliçe gibi yaşayan bir oyuncu olması ve bir moda ikonu haline dönüşmesi tasarımcılar için önemli bir etken olmuştur. Abartılı tasarımlarla onun kraliçe gibi hayatını iyice vurgulamışlardır. Onu hem bir Rönesans kadını hem de bir sanat akımı gibi işlemişlerdir. Bu filmde giydiği kostümlerin çok abartılı, desenli, bol aksesuarlı, ağır işçilikli ve dönemsel olduğunu görüyoruz. Kostümlerinde art deco, art nouveau sanat akımı ve oryantalist kültürün etkilerini bariz bir şekilde görmekteyiz.

Clare West ve Paul Iribe’nin tasarladığı fotoğraftaki kostümü yorumlayacak olursak:

Öncelikle başında taşlar ve boncuklardan oluşan bir başlık görüyoruz. Başlık 1920’lerin tarzını, doğunun oryantalist etkisini yansıtıyor. Başlıkla uyumlu olarak vücudunu çapraz şekilde saran taşlardan oluşan askılar kostüme hem ışıltı hem de şekil veriyor. Bu askılar aynı zamanda oyuncunun arkasından başka bir formla sarkıtılarak kostümün sahibinin statüsünü vurguluyor.

f64489ea9ebfdc431737313c4e7647f1 Parlak taşlarla oluşturulan askıyla vücuda sabitlenen strablez elbisenin tamamen kürkten yapıldığını görüyoruz. Diğer sahnelerde de kürkten yapılmış kostümler ve aksesuarlar görüyor olmamız bize Gloria’nın 1920’lerdeki tarzının değişmez bir parçası olduğunu hissettiriyor.

Gloria’nın kostümünün bir parçası olan elinde tuttuğu kuş tüyü yelpazeden oyuncunun güçlendirilmek istenildiğini ve  sanat akımına bir gönderme yapılmak istendiğini çıkartabiliriz. Son olarak sivri burun parlak ayakkabı seçimiyle koyu renk olan kostümü boğmadan bir bütünlük sağlamaya çalışılmış.

Filmde tasarımcı, oyuncunun moda ikonu olma yönündeki tarzını desteklerken aynı zamanda kendi tasarım dünyasını değişik sahnelerde abartılı bir şekilde sergilemiştir.

 

 

 

 

 

Yorum Bırakın

İlgili Yazılar