Yorum Yapılmamış 7 Views

Christian Jost: Tek Bir Dünyada Yaşıyoruz

joe-qiao_9049

Klasik müziğin hemen her dalına dokunan Christian Jost; kimi zaman besteci, kimi zaman orkestra şefi, kimi zaman piyanist olarak karşımıza çıkıyor. “Küreselleşen dünyamızda bir sürü kültürel farklılıklar var, işin en güzel kısmı da bu zaten, bütün bu çeşitlilik öyle inanılmaz ki, gezegenimizin hazinesi,” diyen sanatçı bu çeşitlilik içinde ortak zemini ses, ritm ve armonilerle kurmaya çabalıyor.

Besteci, orkestra şefi, piyanist velhasılıkelam kendine özgü bir tarzı olan bir müzik üreticisisiniz. Müzikle nasıl tanıştınız? Siz mi müziği çok sevdiğinizi fark ederek kendiniz başlamak istediniz; yoksa aileniz mi yönlendirdi?

Çocukluğumdan beri ailem müzik konusunda beni çok destekledi. Babam bir mimardı ve kendisini bir sanatçı olarak görürdü ancak aslında annem opera severdi ve her Pazar günü bir opera dinlememe izin verirdi. Ben daha altı yaşındayken hep birlikte teybin önünde oturur Strauss’un“Salome”sini, Verdi’nin “DonCarlo”sunu ve Mozart’ın “DonGiovanni”sini dinlerdik. Annem eserleri çok severdi ve bu yüzden ben de onları sevmeye başladım. On dört yaşıma geldiğimde, Opera Repertuarını çoktan biliyordum ve memleketim olan Almanya Trier’deki opera binasında bale piyanisti olarak çalışmaya başlamıştım. Ancak bu adı geçen üç besteci çocukluğumla o kadar derinden bağlantılı ki, belki de bu yüzden opera ağırlıklı eserler veren bir besteci oldum.

Kendinize özgü bir müzik formatı geliştirdiniz. Klasik ve çağdaş sarkacında kendinizi nerede konumlandırıyorsunuz?

İster opera sahnesi ister konser için yazılmış olsunlar, tüm eserlerim çağdaştır. Bu da günümüzde yaşayan bir insan tarafından bestelendikleri anlamına geliyor. Her ne kadar daima zamansız bir müzik dili kullanmaya çalışsam da bu o kadar kolay olmuyor ve yaşlandıkça her şeyin kökeninde kalbin olduğunu daha da idrak ediyorum.

sihoon-kim__oe%c2%a2-%e2%89%88oo%e2%88%86%c2%a8_20180920131204Doğu ve Batı algısını, zaman ve mekân arasındaki ilişkiyi, geçmiş ve geleneği yeni ile harmanlayan bir bestecisiniz. İnterdisipliner çalışmaları neden tercih ediyorsunuz?

Çünkü “tek bir dünya”da yaşıyoruz. Her nereden geliyor olursak olalım hepimiz birbirimizle bağlantılıyız. Elbette küreselleşen dünyamızda bir sürü kültürel farklılıklar var, işin en güzel kısmı da bu zaten, bütün bu çeşitlilik öyle inanılmaz ki, gezegenimizin hazinesi. Bu çeşitlilikte, ben ortak bir zemin bulmaya çalışıyorum ve bunu ses, ritim ve armonilerle yapıyorum.

“Yolculuk” ve “Göç” kavramlarına eserlerinizde sıkça rastlıyoruz. Hatta yeni projelerinizden biri de “Umuda Yolculuk” filminden esinlendiğiniz Anadolulu bir ailenin İsviçre’ye göç ederken ki dramını anlatıyor. Bu kavramların sizdeki önemi nedir? Projenin ayrıntılarını sizden dinlemek isteriz.

İnsanlık halini şeffaflaştırmak en büyük emelim. İnsanı güdüleyen şeyleri anlamaya çalışıyorum. İnsanlara hitap edebilmek ve aslolanı, hakikatı bulabilmek adına insan ruhunun derinliklerine dalmak istiyorum çünkü insanlığın bileşikliğine inanıyorum ve bu bileşikliği müziğe dönüştürerek değerli olabilecek bir şeyi muhafaza ediyorum.

Daha çok yeni DeutscheGrammophon gibi bir firmadan Schumann’s “Dichterliebe” Recomposed albümünüz yayınlandı. Yine aynı albümde vefat eden eşinizin hiç yayınlanmayan kaydını onun sesinden dinledik. Bu çalışmanın sizin için duygusal önemi, mesajı ve ilhamı nedir?

Robert Schumann’ın Dichterliebe’si özünde ve derinde aşk ve tutku hakkında bir eser. Schumann ve Heine aşkın gizemine en benzersiz ve artistik anlamda varan insanlar. Her ikisi de dinleyiciye büyülü bir diyarın kapılarını aralıyorlar ve bestemle dinleyiciye bu diyarı daha fazla keşfetme şansı tanıyorum. Schumann/Heine aslını tekrardan besteleyerek “Dichterliebe”yi günümüze uyarlıyorum. Geçen nisan ayında Berlin’de gerçekleştirdiğimiz lansman konserinde meşhur Türk Bariton Kartal Karagedik bana, “Sanki Schumann ve Jost birlikte yeni bir eser yaratmak için uzayda bir yerde buluşmuşlar gibi” dedi. Teveccühleri, bu yorumları beni derinden etkiledi.

Arriaga ile yapmış olduğunuz işler çok ses getirmişti. Yakın zamanda birlikte yeni projeleriniz var mı?

Evet, Operam “Rumor” üzerinde Guillermo Arriaga ile birlikte çalışmak benim için büyük zevkti. İletişim halindeyiz ve az önce bana yeni romanında büyük bir rol oynayacağımı söyledi. Neler yazacağını merakla bekliyorum.

Orkestra yönetiminde teatral bir yeteneğinizin de olması gerekiyor. Bir orkestra şefinin yapması gereken en önemli şeyleri söyler misiniz?

En önemli olanı kendinizi çok önemsememek. Dinlemeniz, dinlemeniz ve çok dikkatli dinlemeniz gerekiyor. Operacıları, müzisyenleri… Bir projeye dâhil olan herkes çok önemlidir. Sonra da net bir açıklama yapabilmek için elinizden geldiğince hızlı analiz etmelisiniz.

 

Üreticinin kendisi en iyilerin içinde olsa dahi mutlaka örnek aldığı birileri vardır. Sizin için müzik tarihinin en sıra dışı bestecileri ve piyanistleri kimler?

Bach, Beethoven, Robert Schumann, ClaraSchumann, GlennGould, Keith Jarrett ve daha pek çokları.

 

joe-qiao_8961Sanatçılar da dinlenmek, “Hayata kısa bir mola” demek ister. Böyle dönemlerde ruhunuzu ve bedeninizi nasıl dinlendirirsiniz?

Ben sıkı bir yüzücüyüm. Bütün sene düzenli olarak haftada 3 kez yüzüyorum. Sevdiğim insanlarla vakit geçirmek, benim için en rahatlatıcı ve ilham verici şey.

 

Şehirlerin de bir müziği olduğuna inanıyor musunuz? Müziğini en sevdiğiniz, dinlemekten hoşlandığınız şehir hangisi?

Sihri her yerde bulabilirsiniz.

 

Bu sene yöneteceğiniz konserlerden bahsedelim biraz da. Performansınızı yakın zamanlarda besteci ya da şef olarak hangi projelerde izleme şansımız olacak?

Kısa bir süre önce ünlü Jazz piyanisti Michael Wollny ve Berlin Filarmonik Orkestrasıyla yeni bir eserimin dünya prömiyerini yaptım. “Nocturnal Movements” eserimi Temmuz ayında Şangay’da sunacağız ve gelecek sene de kesinlikle Avrupa turnesine çıkacağız. Ben bu eseri Türkiye’de de dinleyiciye sunmayı gönülden arzu ediyorum. Ayrıca, “Dichterliebe” eserini de yakın gelecekte Avrupa’da pek çok yerde seslendireceğiz.

 

SunTimes (SunExpress) temmuz sayısında

Yorum Bırakın

İlgili Yazılar